fredag 25 september 2009

Vanliga människor

Var finns de vanliga människorna, ”verklighetens folk”?
De finns bl. a. på Katharina. Här är vi alla ovanligt vanliga.
Trots att vi inte har ett vanligt köksbord att samtala vid.
Ett sådant får nämligen inte rum i den pyttelilla kokvrån på Sturegatan.
Vi samtalar ändå och det går bra.

Idag har jag också träffat vanliga människor på pendeln,
talarna som låter sina röster höras i hela vagnen.
Idag var de fyra som höll låda var för sig.
Två talade i sina mobiler.
En talade i sin barnvagn.
En talade i högtalaren.
Replikerna nådde allas våra öron som en intressant mix:
- Jag blev utskriven två dar efter fotbojan
- Da da ( baby, rysktalande)
- Tänk att få jobba i lugn och ro över en kopp kaffe…
- Mot Södertälje Centrum!
- Dom sa åt mig att gå in på häktet så skulle jag få domen.
- Da da da
- Jag är som du vet en hårt arbetande musiker
- Nästa Solna!
- Dom skulle möta upp vid Maria Pol med alla mina grejer
- Men har dom nån dynamik i anslaget då? Jag blir så irriterad på att det alltid ska vara trummor och bas.
- Da da da da!
- Då får man ju gå tillbaka i historien när dom stod på en stubbe och slog på en trädgren.
- Nästa Karlberg!

Inga kommentarer: