tisdag 15 september 2009

Margit Sahlin 1

Detta har varit en skrivdag.
Som många vet vid det här laget arbetar jag på ett bokprojekt - att skriva Margit Sahlins livshistoria utifrån hennes egna texter.Det betyder att det huvudsakligen är hon själv som berättar.
Uppgiften är inspirerande, spännande och rätt så krävande, som Margit själv med andra ord. Det svåra, och det som tar tid, är att göra urval och hitta en struktur. Det saknas nämligen inte material. Problemet är att det finns alldeles för mycket...
Nästa år, 2010, firar vi på Katharina jubileum. Då har 50 år gått sedan Margit och två andra kvinnor prästvigdes som de första kvinnliga prästerna i Svenska kyrkan. Till detta jubileum ska boken vara ute. Så det är bara att skriva på!
Margit skrev regelbundet dagbok hela livet. Om hon fortfarande hade levt (hon dog 2003) skulle hon säkert ha bloggat också. Hon skaffade tidigt dator, så tidigt att det nu är ett elände att konvertera disketterna till modern programvara.
Men jag är glad att hon framför allt efterlämnar sina papper i pärmar som jag kan ta på, bläddra i och bre ut lite varstans. Snart har vi alla bara "läsplattor".
Det som står om Margit i de böcker hon själv gett ut, i predikoutkast, protokoll och tidningsartiklar det är alltsammans intressant både teologiskt och kyrkohistoriskt.
Men det allra mest spännande, det är att genom hennes egen berättelse följa kampen med kallelsen, med sig själv och med samtidens tänkande. Det är det som fångar mig just nu och som jag hoppas kunna dela med mig av.
Jag återkommer under processens gång...

Inga kommentarer: