torsdag 24 september 2009

Skatten i lerkärl

Igår var det skrivdag för mig. Det brukar vara det på onsdagar.
Boken jag håller på med om Margit Sahlin upptar mycket av mina tankar just nu.
I början av veckan fick jag i min hand utkastet till Margits sista predikan.
Hon höll den i en ekumenisk gudstjänst den 19 januari 2003.

Lustigt nog handlar den om just den text som är episteln kommande söndag, den om ”skatten i lerkärl”. Se 1 Kor 4: 7
Margit talade om kyrkan som ett ”lerkärl”. Om att kyrkan, som mer än något annat skulle visa på Guds härlighet, i själva verket ofta är ett hinder:

”Varför är det så? Varför kan människor möta så litet av Guds härlighet i kyrkan?
Paulus själv antyder en förklaring: - Denna skatt har vi i lerkärl.
Fodralet är tarvligheten och trasigheter som lägger sig i vägen för innehållet. Lerkärlen är ovärdiga fodral för den unika skatten.”

Jag lovar, att Margit inte tog detta ur luften. Hon visste precis vad man kunde möta i kyrkan av skärvor och trasighet, men hon kände också till skatten. Det var därför hon höll ut! ”Skatten” drev henne vidare.

Vill man höra lite mer ur hennes predikan får man ta sig till Katharinas kapell imorgon fredag kl 12.30
Då kommer den spännande upplösningen…

Inga kommentarer: