fredag 4 september 2009

Färska nyheter med salt

Morgontidningarna damp punktligt ner i brevlådan kl 03.20. Som vanligt hoppade jag i taket. Alla brevlådor på gränden har skramlande plåtlock. Men jag brukar landa mjukt och somna om.
Det är sällan värt att störta upp mitt i natten för att börja sortera delarna. När jag några timmar senare har gått igenom hela pressen förvånar det mig hur mycket papper som går åt för att omsluta de artiklar och krönikor som trots allt är guldkornen bland alla oväsentligheter. Så här års medföljer också tvestjärtar som extra bilagor. Yngsta dottern hade läst nånstans att man skulle strö salt i brevlådan för att slippa djuren. Jag kan intyga att det inte är sant! Man får bara saltade tvestjärtar i sängen som tilltugg till morgonkaffet.
Huvudnyheterna den här morgonen var beslutet om "Förbifart Stockholm". Det som förvånar mig mest är hur någon överhuvudtaget kan vilja åka förbi??? Är inte Stockholm världens centrum?
Men låt dem åka, de som inte är intresserade, så blir det mer plats för oss andra.
Lite dyrt blir det tydligen. Jag konstaterade att DN var något mer återhållsam i sin entusiasm än SvD. Redan nu är det i alla fall kaos i infarten på E4 norrifrån, när man än kör. Och som man förstår av gårdagens blogg är det i alla fall mer underhållande att åka pendeln.
Men vad jag inte gillar med de framtida stadsplanerna är det hysteriska byggandet av skryttorn. Har inte redan den gamla berättelsen om Babels torn visat hur illa detta slutar? Den dummaste repliken i debatten var en skribent i somras (möjligen var det en intervjuad politiker) som menade att idén att kyrktornen skulle vara de högsta tornen i stan var fullständigt förlegad... Finns det något mer himmelskt än Engelbrektskyrkan som tronar högt uppe på berget och som syns överallt ifrån? (Det säger jag inte bara för att S:ta Katharinastiftelsen ligger i Engelbrekts församling)Från äldsta dotterns balkong kan man höra dånet från kyrkklockorna blanda sig med den spröda klangen från klockorna i den mer näraliggande Stefanskyrkan, klockorna i Johannes m.m.
Jag kanske ska börja skissa på ett manifest till försvar för kyrkklockorna och klockklangen. Imorgon ringer det till helgsmål. Lägg märke till det!

Inga kommentarer: