onsdag 16 september 2009

Kan man rösta på Gud i kyrkovalet?

Det borde gå.
På vilken lista som helst.
Det nya personvalsystemet som tillåter att man kryssar för tre namn är ju dessutom ganska väl anpassat till treenighetsläran.
Förutsatt att nomineringsgrupperna har förstått vad valet går ut på och inkluderat Gud.
Jag är inte säker på att det är så…
Imorgon kväll kommer det att klarna.
Då har vi samtal på Katharina under rubriken ”Gud och kyrkopolitikerna – hopp eller förtvivlan?
Som ett hoppets tecken kommer Dag Sandahl att vara samtalsledare, för jag är ganska säker på att han kommer att ställa centrala frågor.
Det största problem jag har mött lokalt som kyrkoherde i förhållande till mitt kyrkoråd är inte de enskilda frågorna utan de totalt olika bilder som finns av vad en kyrka eller en församling är.
Exempel:
Bilden av församlingen som en hembygdsförening som i första hand har ansvar för det lokala livet, sädesmagasinen och grindstolparna (”jag har inte sett prästen på Konsum på hela veckan”)
Bilden av församlingen som ett företag med vinstmaximering där prästen exempelvis bör ta betalt för enskilda samtal. ( ”det gör ju andra psykologer…”)
Bilden av församlingen som en underavdelning av det politiska partiet, givetvis med samma arvodesnivåer (”vadå, jag har jobbat ideellt hela livet, inte ska jag göra det i kyrkan också…”)
Bilden av församlingen som den sociala klubben ( ”det är för mycket Gud, för lite trivselprogram, och blaskigt kaffe”)
Alla exempel tyvärr tagna ur verkligheten.
Kyrkoherden hade en annan bild av kyrkan.
Den kyrkliga enheten var ingen enkel match…

Inga kommentarer: