måndag 28 juni 2010

Kollektiv förvirring

Att vara präst innebar bl a att infinna sig rätt tid på rätt plats i rätt ärende.

Att hålla reda på i vilket ärende jag är ute är nog enbart mitt eget ansvar, men för att komma till rätt plats i rätt tid är trots allt beroende av trafikförhållanden som jag inte helt råder över.

Därför är första dagen med sommartabell alltid något av ett äventyr.

 

Idag, som vanligt, utbröt den stora förvirringen. Vid Rotebro station gjorde tre olika förare upp med varann på plats om vem som skulle köra vilken buss med vilket nummer och vart. Jag som trodde det fanns nån slags plan på förhand. Men det kanske är det som menas med sommartabell. Det blir var det blir. Minuterna gick.

Misstänksam som jag är frågade jag för säkerhet skull om bussen jag satt på gick till Bollstanäs.

Föraren svarade tveksamt: Ja, jag tror det står det på utsidan, Gör det inte det?

Inte blev jag lugnare när han sedan frågade m i g  när bussen skulle gå.

-          Nu genast, sa jag förstås.

Ändå fick vi tre resenärer gå av bussen och byta till en skraltigare men med en förare som i alla fall kunde köra så dammet yrde.

 

Pendeltåget var däremot snabbfotat. Det var som om man ville kompensera för vinterns förseningar genom att avgå flera minuter för tidigt. Folk fick springa som galningar för att hinna med.

Trots allt kom jag fram i tid.

Imorgon kanske jag tar bilen.

Inga kommentarer: