söndag 9 maj 2010

Margit Sahlin – på väg mot verklighet

”Det fanns ett mörker under ytan” står som rubrik över dagens välskrivna och fylliga understreckare i Svenska Dagbladet, skriven av journalisten Ami Lönnroth. Detta apropå min biografi över Margit Sahlin, utgiven på Artos.
Det intressanta med Margit Sahlin är att det går att presentera hennes liv och verk utifrån så många olika aspekter.
Ami Lönnroth skriver huvudsakligen utifrån ett kyrkohistoriskt och feministhistoriskt perspektiv.
Man skulle också kunna en religionspsykologisk analys av hennes dagböcker.
Det som har stått i centrum för mitt eget arbete med Margits dagböcker har varit frågan om vad som drev henne. Hur hon uppfattade sin kallelse, har då blivit det tema som intresserat mig mest. Den frågan hör förstås nära samman med de övriga aspekterna.
Jag frågar mig också hur det ser ut idag med kallelsen som drivkraft.
Känns det aktuellt? förlegat? främmande? angeläget? borttappat?
Jag skulle också vilja veta vad du som hunnit läsa boken tycker.
Vilka tankar och frågor väcker boken hos dig?
Kanske kan vi samtala vidare om detta på denna blogg…

1 kommentar:

Unknown sa...

Tack Elisabeth för sammanställningen av Margit Sahlins tankar och liv. Högläsningen just avslutad, väcker många känslor och funderingar. Jag står just i begrepp att avsluta mitt eget arbetsliv och därför kanske den blir för mig särskilt tanke- och minneväckande.
Hennes längtan att sammanföra och koppla ihop skilda världar är också min. Det finns ingen anledning att det skal vaara vattentäta skott mellan den andliga och den vetenskapliga världen. "När lemmarna samverkar då kan man ana Guds härlighet"
Onödiga motsättningar är så förkrympande medan motstånd kan stimulera till växt.
Jag vill gärna delta i dialog med Margit Sahlin´s liv och tankar som utgångspunkt. Dags för omläsning med penna i hand.
Uppväxt i Frikyrkan har jag så svårt att använda det andliga språket eftersom det blev så omöjligt att anvanda det i den sekulära världen, kanske därför jag haft som livsintresse att föra samman och integrationsfrågor.