måndag 23 november 2009

Gud, Darwin och teologin

Det skrivs mycket om Darwin detta år. Anledningen är att det har gått 200 år sedan han föddes och 150 år sedan han gav ut sin bok ”Om arternas uppkomst”.
Därför var det naturligt att också årets Margit Sahlinsymposium på Katharina fick sin ämnesformulering utifrån detta.
Förhållandet mellan tro och naturvetenskap var en fråga som engagerade Margit i hög grad. Det var ju också något som debatterades livligt under de år hon var som mest verksam och som också hade klara samband med utvecklingen inom bibeltolkningen.
Panelen i årets symposium bestod av idel professorer: Carl Reinhold Bråkenhielm (CRB), Anders Piltz (AP) och Nils Uddenberg (NU). De var överens om mycket, men det som framför allt skilde dem åt och som gjorde samtalet dynamiskt var deras olika ställningstaganden till kristen tro.
AP är dominikanpater och CRB präst i Svenska kyrkan, medan NU rubricerade sig som agnostiker (vilket för övrigt också den frånvarande Darwin himself gjorde).
AP som inledde samtalet baserade som väntat sin utläggning på thomismen och betonade att vetenskapen och teologin inte får stå i strid med varandra. Verkligheten är en och densamma.
NU beskrev i sin inledning evolutionsteorin och lyfte fram några frågor som den ställer till teologin bl a om grunden för människans särställning och om avsikten i skapelsen. NU menade också att evolutionsläran ”löser” teodicéproblemet.
CRB i sin tur tog inledningsvis avstånd från reduktionismen å ena sidan och kreationismen å andra sidan. Han betonade att människan söker en helhetstolkning av tillvaron och att han för sin del valt att se den som ”Guds skapelse”.
Samtalet handlade i sin fortsättning bl a om teodicéproblemet. NU tyckte att Gud, om Gud finns, kunde ha skapat ett bättre universum redan från början, medan AP såg trasigheten som en följd av människans nödvändiga frihet.
Mellan NU och CRB utspann sig en diskussion om etikens ursprung, vilken NU härledde ur människans flockbeteende.
NU menade att slump och gudstro inte går ihop, medan CRB och AP ansåg att slumpmässighet i själva verket ingår i Guds skapelse.
AP sade bl a: ”Bristerna i tillvaron är frihetens pris och inga slumpfaktorer. Skapelsen är ett högriskprojekt.”
Slutet av samtalet handlade om Jesus som trons grund.
NU såg Jesus som ”en fin berättelse”.
AP deklarerade att han valt att tro på Jesus p g a evangelierna, som han menade var trovärdiga och därför förnuftigt att lita till.

Inga kommentarer: