lördag 17 juli 2010

Nycklamakt

 

Förr i världen, när vi fortfarande var fyra runt frukostbordet, åtminstone ibland, brukade jag underhålla familjen med färska drömmar från den gångna natten. (Det kan vara en anledning till att frukostklubben har reducerats…)

Eftersom det inte fanns någon att berätta för i morse kommer nattens dröm här på bloggen för en hel värld att ta del av.

Jag drömde att jag skulle lämna tillbaka nycklarna till Edsbergskyrkan, ingen orimlighet eftersom jag snart slutar där. Det udda inslaget var bara att alla präster i stiftet som hade nycklar att lämna tillbaka skulle under biskopens överinseende gräva ner dem i en grop intill Storkyrkan en viss dag i samband med en prästvigningsmässa. Någon förklaring gavs inte. Det var väl i enlighet med någon paragraf i kyrkoordningen…

För min del komplicerades det hela av att jag var inbokad på dop just den tiden och redan haft möte med en förväntansfull dopfamilj.

Det bedömdes inte som giltigt skäl att frånvara eftersom meddelande om nyckelnedgrävningen hade skickats ut redan ett år i förväg.

Att jag då inte tillhörde stiftsorganisationen och därför inte nåtts av meddelandet var heller inget giltigt skäl.

När man står inför denna typ av olösliga dilemman vaknar man i regel, vilket också hände.

Har någon en teologisk psykoanalytisk tydning av denna dröm?

Inga kommentarer: