onsdag 7 juli 2010

Gun-Britt Sundström: ”Maken”

Vissa böcker tar tid att lämna. De lever kvar inom mig långt efter att sista kapitlet är utläst.

Gun-Britt Sundströms bok ”Maken” är en sådan bok, nu i pocketutgåva. Varför har jag inte läst den förut?

Efter att ha följt studenterna Martina och Gustav genom deras sjuåriga hopplöst ojämna förhållande är det liksom inte bara att avsluta kontakten tvärt och plocka fram nästa bok, en simpel deckare. ”Maken” är minst lika fängslande som just en deckare. Och språket ett flöde med en njutbar kombination av både stil och humor.

Ändå händer i princip ingenting under mer än 550 sidor, i varje fall inte i yttre mening. Även det inre förloppet är långsamt utan att bli segt.

En del av min egen fascination förklaras säkert av att jag själv, liksom Martina och Gustav, var student i Stockholm i skarven mellan 60-tal och 70-tal. Både lokalfärg och tidsanda ger hög igenkänningsfaktor. Jag är imponerad av att Gun-Britt Sundström lyckas beskriva den här tiden med ironisk distans trots att boken uppenbarligen kom ut redan 1976!

Boken sätter definitivt spiken i kistan för de fria förbindelserna som var så självklara ideal för många under de åren. Dock känns hennes beskrivning av komplicerade relationer lika aktuella idag.

Det hade varit roligt att diskutera den här boken i något slags läsecirkel. Men kanske någon läsare av denna blogg har synpunkter att bidra med?

Inga kommentarer: