söndag 23 augusti 2009

Kan man be på nätet?

Har bönen en plats? Ja, det är i så fall i hjärtat. Annars är det i princip var som helst, numera även på Svenska kyrkans hemsida. Tydligen fungerar detta för en del. För mig skulle det kännas ungefär lika utlämnande som att diskutera mitt privatliv i mobilen på pendeln. För somliga fungerar det ju även detta - som en slags scen. Och visst, jag vet, böner är olika och vi själva ockå...Huvudsaken är att böner blir "bedda".
Men ändå...finns det inte en risk att det blir webbläsarna som står i fokus som adressater och inte Gud själv? Är det då fortfarande bön? Jag funderar. Vad tänker Du?
I övrigt är jag övertygad om att mycket inspiration för bön kan ges via internet, men för mig handlar det hela tiden om mellanmänskliga kontakter. Och visst finns det böner jag kan göra till mina, men platsen för dem är ytterst inte dataskärmen utan hjärtat. Så länge man håller detta i minnet...
En utmärkt plats för hjärtats bön är det vackra kapellet på S:ta Katharinastiftelsen, Sturegatan 54. Varje fredag kl 12.30 f o m 18 september kommer där att firas en enkel mässa. Den som vill kan stanna på Bibelsamtal. Välkommen!

Inga kommentarer: