måndag 24 augusti 2009

Finns det en ny litteratur i Europa?

Jag utgår ifrån att den som läser ovanstående rubrik förväntar sig att min blogg kommer att belysa just detta. Så blir det inte.
Visst blir man besviken - åtminstone konfunderad - när rubrik och innehåll inte stämmer överens. Det blev jag i eftermiddags när jag gick till Kulturhuset vid Sergels torg för att lyssna till ett panelsamtal med just rubriken: Finns det en ny litteratur i Europa?
Efter drygt en timme hade frågeställningen på intet sätt ens berörts. När publiken fick ställa frågor undrade jag försiktigt vad panelen hade att säga om själva frågeställningen. Den första talaren tog raskt avstånd från rubrikens formulering och sa att h0n i själva verket aldrig hade gillat den. Alla var rörande eniga om att frågan inte gick att besvara och därför inte skulle diskuteras. Ingen har nämligen så pass mycket av vare sig överblick eller språkkunskaper att man kan uttala sig om linjer och tendenser. Kändes lite snopet på något sätt! Rubriken väcker ju förväntningar på vilken fråga som ska avhandlas...
Men det samtal som faktiskt ägde rum var bra ändå. Helena Henschens första bok "I skuggan av ett brott" stod i fokus och har just fått ett nyinrättat europeiskt pris. Båda hennes böcker är mycket intressanta, men helt olika.
Ja, det är svårt att sätta rubriker. Kommer vi att lyckas med detta på Katharina i höst? Vi ställer många frågor som inte går att enkelt besvara, men min förhoppning är ändå att det ska finnas en tydlig koppling mellan rubriken och innehållet. Här följer några smakprov på höstens rubriker:
"Har livet en mening?", "Egen moral och andras", "Vår bästa tid är nu" åldrandet - tomhet eller möjlighet? " "Varför mår vi så dåligt när vi har det så bra?" "Är människan en andlig varelse?"

Inga kommentarer: