måndag 31 augusti 2009

Den fria viljan - finns den?

Är du säker på att du läser den här bloggen av fri vilja? Det kan ju vara så att det bara bestäms nånstans i din hjärna - inte i ett centrum har jag lärt mig utan i ett slags nätverk (hjärnan har uppdaterat sina metoder för att passa i dagens kommunikationssamhälle). Jag har nyss tittat på Vetenskapsmagasinet nämligen. Blev helt enkelt sittande efter Rapport...och fastnade. Intressantast var nog ett inslag där man testat tuppars personligheter...
Frågan om den fria viljans existens eller frånvaro tillhör de frågor som brukar dyka upp på Katharina med jämna mellanrum (men tupparnas tror jag inte har stått på agendan) Ingen har ju liksom hittat ett svar än som alla är nöjda med.
Själv tillhör jag dem som tror att människan är mer än ren biologi, men visst är man lättlurad av sina hjärnspöken.
Du skulle vara välkommen att ge din egen syn på denna intressanta fråga om jag nu bara visste hur man kopplar in kommentarfunktionen på den här bloggsidan. Tyvärr kan du ju inte heller hjälpa mig med en kommentar.
Vill jag förresten ha kommentarer? Min hjärna kanske har bestämt att jag vill behålla ordet själv. Det skulle strida mot hela dialogidén. Jag får försöka söka mig fram i någon annan av hjärnans labyrinter.

Inga kommentarer: